Nieuwsgierigheid bevorderen en uitdagingen geven, dat is wat de leerkrachten op Het Avontuur doen.
In de onderbouw komen kinderen uit groep 1 en 2 samen. Groep 3 vormt een eigen klas. Spelend leren staat centraal. Er wordt thematisch gewerkt aan de hand van een cyclus, waarbij ieder thema start met prikkelende startactiviteiten. Binnen elk thema staan doelen centraal die worden verwerkt in zowel spelhoeken als leerkrachtgestuurde activiteiten, waarin kinderen in kleine groepjes doelgericht werken met de leerkracht. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd via ParnasSys-leerlijnen, met aandacht voor onder andere taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door het gebruik van een kiesbord leren kinderen zelfstandig keuzes maken binnen een beredeneerd aanbod. Klassenmanagement en routines, zoals dagritmekaarten en kringmomenten, zorgen voor structuur en overzicht. Groep 3 sluit inhoudelijk aan bij de thema’s, maar werkt ook met methodes zoals Lijn 3 en Pluspunt en maakt gebruik van Chromebooks en weektaken.
In de middenbouw zitten kinderen uit groep 4 en 5 in een klas. Er wordt gewerkt met doelgericht onderwijs op basis van leerlijnen, waarbij leerlingen actief betrokken worden bij hun eigen leerproces via een weekplanning. De instructie vindt plaats volgens de principes van Rosenshine, wat zorgt voor structuur en differentiatie. Leerlingen voeren regelmatig kindgesprekken met de leerkracht, waarin zij reflecteren op hun eigen ontwikkeling en leerdoelen. Er wordt gewerkt met methodes voor taal, rekenen en wereldoriëntatie. Op Het Avontuur werken alle leerlingen met een portfolio waarin ze hun persoonlijke ontwikkeling vastleggen, zowel cognitief als sociaal. Dit portfolio stimuleert eigenaarschap doordat kinderen reflecteren op hun leerdoelen en werk.
Sociaal-emotionele ontwikkeling staat centraal met behulp van de KiVa-methode, die groepsvorming en een positief klimaat bevordert. Ook is er aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, kritisch denken en ICT.
In de bovenbouw werken leerlingen van groep 6,7 en 8 steeds zelfstandiger en worden ze actief betrokken bij hun eigen leerproces via weekplanningen, leerdoelen en kindgesprekken. Instructies worden gegeven volgens de principes van Rosenshine, met aandacht voor herhaling, uitleg en activering van voorkennis. Differentiatie is belangrijk: er wordt gewerkt in verschillende instructiegroepen en leerlingen krijgen extra ondersteuning of uitdaging waar nodig. Sociale veiligheid en groepsvorming blijven een speerpunt, onder andere via de KiVa-methode en een positieve gedragsaanpak. Leerlingen houden een portfolio bij waarin zij reflecteren op hun ontwikkeling en werk verzamelen. In groep 8 wordt toegewerkt naar de doorstroomtoets en het schooladvies, waarbij ouders en leerlingen nauw worden betrokken.
Niemand gaat alleen op avontuur. Op onze school gaan alle kinderen samen met hun klasgenoten, met de ouders, de leerkrachten en de begeleiders de toekomst tegemoet.
Op onze Avonturendagen stimuleren we de kinderen om creatief, kritisch en ondernemend te zijn, op onderzoek te gaan en oplossingen te bedenken.
In onze schoolgids vind je uitgebreide informatie over Het Avontuur, ons onderwijs, hoe de kinderen werken en leren en nog veel meer.